Sommige media stelden dat de hoge prijzen op benzine en diesel deels te wijten waren aan de belastingen op die brandstoffen. Volgens een artikel in P-magazine op 10 maart ‘swingen de taksen op olie de pan uit’ en betalen we nu voor een volle tank aan de pomp 50 euro in belastingen. Spelen de belastingen op diesel en benzine echt zo'n grote rol bij het stijgen van de prijzen en klopt de bewering dat bij een tankbeurt 50 euro naar de overheid gaat?
Op 14 oktober postte het Vlaams Belang op haar Facebookpagina: “Het Vlaams Belang wordt door de Vivaldi-partijen en de N-VA geweerd uit de Raad van Bestuur van UNIA, een links-activistische instelling die ieder jaar €800.000 van uw belastinggeld krijgt.” Zelfs als je ervan uitgaat dat de post zich enkel op een Vlaams publiek richt, is die bewering over de financiering van Unia foutief. Het Vlaams Belang brengt namelijk alleen de bijdrage van de Vlaamse overheid in rekening. De partij vergeet de bijdrage van de federale overheid mee te rekenen. Aangezien die bijdrage gedeeltelijk bestaat uit geld van de Vlaamse belastingbetaler, onderschat de partij wat de Vlaming in totaal betaalt voor Unia.
Peter Mertens van PVDA stelt voor om een eenmalige coronataks van 5 procent te heffen op de vermogens van boven de 3 miljoen euro. Hij voegt daar aan toe dat 8 op 10 Belgen zijn voorstel steunen. Factcheck Vlaanderen zocht uit of dit opvallende cijfer klopt.
Een bericht op sociale media legt een constructie uit waarmee mensen van Marokkaanse origine zeer gemakkelijk fiscale fraude kunnen plegen door onderhoudsgelden af te trekken van de belastingen om ze vervolgens terug te halen naar België. Wij zochten uit of het verhaal inderdaad "voor 200%” klopt.