Geen tijd om te lezen?
Dit zijn onze conclusies!

Op sociale media wordt gesteld dat één volle Boeing 747-tank evenveel CO2 uitstoot als een boer die 20.000.000 liter melk en 132.000 kilogram vlees produceert.

De cijfers in de vergelijking kloppen niet. Een volle tank van een Boeing 747 stoot ongeveer 1 miljoen kilogram aan broeikasgassen uit. De aangehaalde hoeveelheden melk en vlees komen uit op 76 miljoen kilogram.


Op sociale media gaat een post rond die beweert dat één volle tank van een Boeing 747 evenveel broeikasgassen uitstoot dan een boer die 20.000.000 liter melk en 132.000 kilogram vlees produceert.

Een gelijkaardige post werd al in 2019 gedeeld door een Nederlandse landbouwer. Dit bericht vergeleek de uitstoot van een volle Boeing 747-tank met 146.250 kilogram rundsvlees.

Cijfers in vergelijking tussen landbouw en luchtvaart kloppen niet

Luchtvaartdeskundige van de Technische Universiteit Delft Joris Melkert kadert de stelling: “Ten eerste is een Boeing 747 geen goed voorbeeld meer, omdat deze bijna niet meer rondvliegt. De laatste variant, de Boeing 747-8, heeft een tankinhoud van 238.610 liter. Het verbranden van 1 liter kerosine stoot ongeveer 2,56 kg CO2 uit.” De volledige tank kerosine verbranden, stoot dus 610.746 kg CO2 uit.

“Bij landbouw is het moeilijker om enkel CO2-uitstoot te berekenen, omdat het produceren van vlees en melk meer uitstoot dan alleen pure CO2. We spreken dan van CO2-equivalenten”, aldus Melkert.

Volgens cijfers van de website Our World In Data, een initiatief van Oxford University, stoot één kg rundvlees 99,48 kg CO2-equivalenten uit, kip 9,78 kg en melk 3,15 kg CO2-equivalenten. De 132.000 kg vlees en 20 miljoen liter melk die de Facebookpost vermeldde, zou dan 76.131.360 kg CO2-equivalenten uitstoten. Bij kip wordt dat 64.290.960 kg.

Uitstoot Boeing komt met minder melk en vlees overeen dan op social media beweerd wordt

“Om de vergelijking eerlijk te houden, moeten we voor de tankinhoud van een Boeing 747-8 ook kijken naar de CO2-equivalente uitstoot”, gaat Melkert verder. “Simpel gezegd, is uit onderzoek van klimaatwetenschapper David Lee gebleken dat de CO2-uitstoot vermenigvuldigd moet worden met 1,7.” De CO2-equivalente uitstoot van een volledige tank is dan 1.038.268 kg. “Ik zou dus zeggen dat deze claim niet onderbouwd kan worden”, concludeert Melkert.

Een frequenter gebruikt Boeing-model is de 737-900. Dit model heeft een veel kleinere maximumcapaciteit van 29.666 liter, wat zorgt voor een uitstoot van 129.106 kg CO2-equivalenten.

Ook Stef Aerts, landbouwexpert aan Hogeschool Odisee, heeft twijfels bij de vergelijking. "Er worden cijfers op een hoop gegooid. Geen idee van waar ze komen,” zegt hij. “Bij die stelling kan ik alleen maar denken: wat een onzinnige vergelijking. En dan heb ik het niet eens over het feit dat boeren geen kerosine gebruiken.”

Aandeel globale uitstoot landbouwsector groter dan luchtvaartsector

De vergelijking op sociale media is theoretisch. Op Our World In Data staan cijfers over de uitstoot van broeikasgassen in de praktijk. In 2019 was 1,9% van de wereldwijde uitstoot rechtstreeks terug te brengen tot de luchtvaart en 18,4% tot de landbouw, waarvan ongeveer een derde van de veeteelt komt (5,8% van het totaal). Op Europees niveau liggen de verhoudingen dichter bij elkaar: 3,8% van de uitstoot komt van luchtvaart en 10,5% van landbouw.

Conclusie

De cijfers in de vergelijking tussen kerosine en veeteelt kloppen niet. De uitstoot aan broeikasgassen van een Boeing 747 is minder dan bij het produceren van 20 miljoen liter melk en 132.000 kilogram vlees. Een volle tank van een Boeing 747 stoot 1 miljoen kilogram broeikasgassen uit. De aangehaalde hoeveelheden melk en rundsvlees zijn goed voor 76 miljoen kilogram.