Geen tijd om te lezen?
Dit zijn onze conclusies!

Op sociale media stelt een gebruiker in een video dat elektrische wagens na twaalf jaar nog maar 50 procent van hun batterijcapaciteit hebben. Bovendien toont de video ook ‘kerkhoven’ vol met elektrische wagens die zich in Europa zouden situeren.

Dat klopt niet. Volgens experten heeft slechts een fractie van elektrische wagens na twaalf jaar nog 50 procent batterijcapaciteit. Dat gaat dan om ‘extreme gebruiksgevallen’ van de wagen. Europese fabrikanten garanderen 80 procent capaciteit na 8 jaar.

De afbeeldingen van de ‘autokerkhoven’ komen niet uit Europa, maar uit China. De foto’s tonen elektrische wagens op parkings in Hanghzou. Die auto’s zijn niet omwille van technische redenen achtergelaten, maar uit commerciële redenen.


Op het Instagramkanaal van Andy Scarr verscheen op 20 november een video waarin de aankoop van elektrische wagens afgeraden wordt. De video stelt dat na twaalf jaar de batterijcapaciteit van een elektrische auto voor vijftig procent daalt, ook voor wagens die vandaag geproduceerd worden. Daaraan wordt toegevoegd dat er in Europa heel wat ‘kerkhoven’ vol met elektrische wagens zouden zijn. Die kerkhoven zijn parkings die vol staan met defecte, elektrische wagens. In het filmpje worden onderstaande beelden getoond als voorbeelden van ‘Europese autokerkhoven’:

Screenshots uit de video van de ‘kerkhoven’.

De video haalde intussen bijna 10.000 likes en lokt gemengde reacties uit:

“Just don't ask EV fanboys how batteries are produced. Apparently this process doesn’t have to be ecological,” stelt bijvoorbeeld iemand in de reacties. Maar er staat ook het volgende: “Using a terrible example with the lack of advancements in battery tech to prove your point?! 😂 laughable video.”

In deze factcheck onderzoeken we of elektrische wagens na twaalf jaar vijftig procent van hun capaciteit verliezen én of de foto’s autokerkhoven in Europa weergeven.

Europese autofabrikanten garanderen nog 80 procent capaciteit na 8 jaar

Dat een batterij van een elektrische wagen na twaalf jaar 50 procent minder batterijcapaciteit heeft, klopt niet. Dat melden verschillende experten waarmee factcheck.vlaanderen contact opnam. Professor David Greenwood die expert is in elektrische wagens aan de Britse Warwick universiteit, meldt ons dat die cijfers niet kloppen. “Batterijen voor Europese autofabrikanten worden ontworpen en gegarandeerd voor 80 procent capaciteit na 8 jaar gebruik. De meerderheid degradeert bovendien veel minder en velen zullen 10 tot 12 jaar meegaan voordat ze dat punt bereiken,” stelt Greenwood. “In de ergste gevallen van gebruik (bij een hoge kilometerstand, regelmatig snel laden en opslag in een heet klimaat) is het mogelijk om zo laag als 50 procent te gaan Deze extreme gevallen zijn echter maar een paar procent van de voertuigen,” nuanceert hij.

Greenwood stelt dat veel wetenschappelijke literatuur over dit thema ingaat op de degradatie van specifieke onderdelen van de batterij. Data komen daardoor vaak van externe bronnen, zoals autofabrikanten of databedrijven. Zo verwijst Greenwood bijvoorbeeld naar het rapport van Tesla uit 2022 dat toont dat de batterijdegradatie slechts enkele percenten bedraagt. Ook deze analyse door Geotab, een bedrijf dat gespecialiseerd is in data-analye van wagens, van meer dan 6000 elektrische wagens van verschillende bedrijven wijst in die richting.

Professor Joeri Van Mierlo, hoofd van het onderzoekscentrum voor elektromobiliteit (MOBI) aan de VUB, stelt ook dat de cijfers niet kloppen. Volgens hem is de batterijcapaciteit sterk geëvolueerd: “De eerste generatie van elektrische wagens kon maar 150 kilometer rijden per tank en na acht jaar moest de batterij al vervangen worden,” begint hij. “Nu is dat echter sterk veranderd. Tegenwoordig rijden elektrisch wagens al 400 kilometer per laadbeurt en kan je de batterij tussen de 1000 en 2000 keer opladen. Dat is veel beter dan wat diesel- en benzinewagens kunnen,” voegt hij daar aan toe. Van Mierlo verwijst hierbij naar deze academische studie uit 2023.

De foto’s tonen geen EV kerkhoven in Europa, maar in China

De video toont drie verschillende foto’s (de eerste bestaat uit twee samengevoegde foto’s) die omschreven worden als voorbeelden van ‘kerkhoven van elektrische auto’s in Europa’. Op zoek naar de oorsprong van deze afbeeldingen checken we eerst of ze niet in eerdere factchecks zijn verschenen. Daarvoor zoeken we in Google op de termen ‘electric verhicle cemetery factcheck’. Dat levert verschillende factchecks op die gaan over claims over autokerkhoven (zie hier, hier en hier).

In een van de gevonden factchecks – van de Amerikaanse factcheckorganisatie LeadStories – is één van de foto’s ook te vinden. Zij checkten al in 2021 of de foto, zoals toen beweerd werd, uit Frankrijk afkomstig was. Dat klopte niet, want de foto kwam uit Hangzhou in China van het autodeelbedrijf Microcity dat elektrische wagens overtallig geproduceerd had. Dat onderzoek wordt ook bevestigd door de factcheckredactie van Knack over een gelijkaardige post.

Foto onderzocht door Knack (Originele bron: Instagram).

Geen defecte wagens, maar overproductie

De andere twee foto’s zoeken we door screenshots te nemen uit het filmpje en deze via een reverse image search te zoeken in Google. Zo komen we op een LinkedInpagina waar de foto’s verschenen zijn. Die pagina verwijst naar een een artikel op de site van de Amerikaanse nieuwsorganisatie Bloomberg waar alle drie de foto’s uit de video te vinden zijn. Het artikel toont dat de foto’s niet uit Europa, maar opnieuw uit Hangzhou in China afkomstig zijn.

De andere twee foto’s op de site van Bloomberg.

De wagens hebben lokale nummerplaten: blauw met witte letters. Volgens Bloomberg wijst dit er op dat ze voor 2017 werden geregistreerd, aangezien elektrische wagens in Hangzhou vanaf dat jaar een groene nummerplaat kregen.

De foto’s werden de afgelopen jaren genomen door Bloomberg reporter Qilai Shen, correspondent in China. Hij bracht in beeld waartoe de Chinese overproductie van elektrische wagens had geleid. Het gaat dus niet om defecte wagens, maar om wagens die door de overproductie niet verkocht raakten.

Europese regelgeving over hergebruik batterijen

Beide experten wijzen er op dat dergelijke kerkhoven in Europa niet kunnen bestaan aangezien er Europese wetgeving bestaat over de recyclage en het hergebruik van de batterijen van elektrische wagens (zie hier en hier). “We hebben geen bergen dode elektrische wagens in Europa want er zijn regelgevingen (de eindelevensvoertuigrichtlijn en batterijrichtlijn) die de verantwoordelijkheid voor het afvoeren van het voertuig aan het einde van zijn levensduur bij de oorspronkelijke fabrikant leggen. Soms verzamelen recyclingfabrieken wel vergelijkbare batterijen om deze dan in een keer te laten recycleren,” meldt professor Greenwood.

Foutieve informatie over elektrische wagens is geen nieuw fenomeen: er werden al heel wat artikels over dit onderwerp geschreven, zowel door factcheck.vlaanderen als andere factcheckers, zoals Knack en AFP.

Conclusie

Op sociale media gaat een video rond die beweert dat elektrische wagens na twaalf jaar nog maar 50 procent van hun batterijcapaciteit hebben. De video toont ook ‘kerkhoven’ van elektrische wagens die zich in Europa zouden bevinden. Beide beweringen klopt niet. Europese autofabrikanten garanderen dat na 8 jaar de wagens nog steeds 80 procent van hun capaciteit hebben. De afbeeldingen van de ‘autokerkhoven’ komen dan weer uit Hangzhou in China en niet uit Europa.

 
Geraadpleegde Bronnen