Verschillende berichten op sociale media zien een verband tussen windmolenparken en de dalende populatie van noordkapers voor de kust van de VS. Die berichten begonnen te circuleren na het verschijnen van een online documentaire. Verschillende experten stellen dat er geen bewijs is voor dit verband. De belangrijkste doodsoorzaken zijn scheepsbotsingen, verstrengeling in netten en klimaatverandering.
Op sociale media en alternatieve nieuwsblogs wordt geopperd dat de coronavaccins Long Covid zouden veroorzaken. Daar is geen bewijs voor: grote onderzoeken tonen aan dat wie ondanks vaccinatie toch besmet wordt met Covid19, net meer beschermd is tegen Long Covid.
Volgens een filmpje op X en TikTok zou een colonne motorrijders op 8 januari 2024 onderweg zijn geweest naar de boerenprotesten in Duitsland. Maar de beelden dateren al van 2020. De motards in kwestie reden naar de stad Papenburg om er te betogen tegen een striktere regelgeving voor motorrijders.
In augustus 2023 berichtten verschillende media dat elektrische wagens vaker af te rekenen hebben met pech dan wagens met een verbrandingsmotor. Uit cijfers van zowel Touring als VAB zien we dat dit klopt. Interventies bij elektrische wagens hebben vaak te maken met een lege batterij of bandenpech.
Op Instagram gaat rond dat CO₂ (koolstofdioxide) louter voeding voor planten is. Het klopt dat planten CO₂ nodig hebben om te groeien en dat een stijgend CO₂-niveau zorgt voor toenemende groei bij de meeste planten. Maar het CO₂-bemestingseffect valt niet los te koppelen van andere effecten die gepaard gaan met een stijgend CO₂-niveau en de opwarming van de aarde, zoals watertekort en afnemende biodiversiteit. Deze effecten zullen op hun beurt een invloed hebben op de groei van planten.
Een veel gedeelde Instagramvideo zou kerkhoven tonen vol met elektrische wagens die zich in Europa zouden situeren. Dat klopt niet. De afbeeldingen van de ‘autokerkhoven’ komen niet uit Europa, maar uit China. De foto’s tonen elektrische wagens op parkings in Hanghzou. Die auto’s zijn niet omwille van technische redenen achtergelaten, maar uit commerciële redenen.